Tipy a rady z praxe


co-2

Jak co dělat

Tipy na chůzi a pohyb:

1. Nemůžeš-li chodit popředu, zkus chůzi pozpátku, či do stran. Toto doporučení není vhodné pro venkovní aktivity.
„Rozbití“ vzorce chůze jakýmkoliv způsobem je nejlépe vždy trénovat na trávníku.
2. Koloběžka je taky dobrý a rychlý způsob na přepravování se. Venku pozor na dlažbu, a to kostky, doma pak na koberce. Při pořizování je dobré ověřit si nosnost koloběžky.
Nosnost je jistě základ, nutno dbát i na kvalitu skládacího mechanismu a světlou výšku nad zemí. Co jsou Vám platná slušně velká kolečka (optimum 15 – 20 cm průměr), když berete podvozkem po každé rohožce. Pozor i na koloběžky s abnormálně vysokou stavbou, pak trpí nohy.
3. Madla a jiné záchytné body jsou velmi užitečné jako „mezníky“ ,jichž je třeba dosáhnout a pokračovat dál v cestě. Volit je však dobré body, které se nehýbou a nemohou se převážit (což není stojací věšák, nestabilní knihovna, otevřené dveře atd.)
4. Na parkovišti jsou uličky mezi auty vždy „těsnější“ než se nám zdály před tím, než jsme do nich vstoupili.
5. Praktikuje se též chůze, se střídavým kopáním pravou a levou nohou (například do prázdné PET láhve). Raději do hranatého plastového kanystru od vody do ostřikovačů, nekutálí se…
6. Chodit lze i s pomocí zdravého. Osvědčil se způsob „vláčku“, tedy zdravý jde první a nemocný ho následuje držíc se jeho ramen. První udržuje tempo, které je nemocnému přijatelné. Ovšem, opatrně s tím, když zadní zamrzne, padá vpřed.
7. Rytmické písničky, které máte rádi Vám mohou pomoct rozhýbat tělo.

V kuchyni a v domácnosti:

1. Nápoje zásadně nerozlévat a návštěvám podávat sklenice a celou láhev.Teplé nápoje si pak každý donese z kuchyně sám.
2. Fyzická činnost, byť stereotypní a lehčího rázu může být ku prospěchu překonat „off“ a dostat se do „on“.“ Vyzkoušeno na žehlení, pozor na rozpálenou žehličku, která se může znenadání otřít o stehna.
3. Je praktické mít první dávku léků u postele nebo v dosahu postele, případně i něco na zapití.
4. Narazíte-li na těžké dveře, a ještě ke všemu se zámkem, kde se klíč jen obtížně otočí máte v „offu“ s čím zápasit.

Nakupování:

1. Nakupování je vždy dobré s vozíkem, je to úžasné chodítko. Ale pozor, nemá brzdy!!!
2. Peněženka, to je jeden velký chyták. Peníze občas nevracíme spořádaně zpět do peněženky hned u pokladny, ale strčíme je do kapsy a pak je někde v klidu narovnáme a vrátíme na jejich místo. Je pravda, že se na to lidé ve frontě dívají špatně, ale když jsme „OFF“, či to na nás „jde“, jsou nám pohledy jiných celkem jedno.
3. Malé obchůdky s jedinou uličkou pro příchozí i odchozí nejsou pro nás ideální leda, že byste chtěli zablokovat celý obchod.

S dětmi:

1. Podepisování a psaní, je taky oříšek. Slibuji si, že to napíšu hezky, čitelně a všechno stejně velké. Tak moc se snažím, psát přece umím a mozek ví, co má dělat. Přesto se nedaří. Mozek sice ví, ale ruce jsou asi někoho jiného. Takže, když to nejde na potřetí, po čtvrté už to nezkoušejte, lepší už to nebude.
2. Výrobky s tkaničkami a knoflíky nahradíme výrobky se suchými zipy. Bohužel ne všude to jde.
3. Nemůžeš-li rozkrojit rohlík, či uříznout chleba ráno na svačinu dětem, připrav si to už večer. Ty pohodlnější si můžou pomoci sušenkami. Na roztírání je celkem pohodlná čokoláda (nikoliv z lednice) a mnohé děti jí mají i rády.
4. Co nepřipravíš večer, ráno nestihneš.

Různé:

1. Při mluvení může pomoci rytmické ťukání, které musíte slyšet a cítit.
2. Vlhké hygienické kapesníky jsou dobré nejenom na cesty, ale i doma na toaletě.
3. Lékovky, které se otevírají přitlačením víčka a otočením, v „offu“ sami jen těžko otevřete.
4. Vždy je jednodušší zapojit elektrickou šňůru bez uzemňovacího kolíku (tedy plochý typ šňůry).
5. PC, notebooky, telefony a podobné zařízení nevystavujte blízkosti tekutin, rozlévají se ani nevíte jak.
6. Otáčení v posteli za pomoci švihu s plnou PET lahví v natažené ruce. Doporučuji takovou, kde výrobce nešetří na materiálu, láhev je pevná a má zároveň dobře uchopitelný krček. Jejich uzávěr bývá i s rozšířenými lamelami – snadněji s povolí.
7. Mluvíte-li slabě, nesrozumitelně či máte jiné problémy při volání pomoci – zkuste píšťalku.

 

Zpět